Prodáváte nebo pronajímáte? Bez PENB to nepůjde

Prodáváte nebo pronajímáte? Bez PENB to nepůjde

Při prodeji nebo pronájmu nemovitosti se stále častěji mluví o tzv. průkazu energetické náročnosti budovy, zkráceně PENB. Nejde přitom jen o legislativní povinnost, ale také o důležitou informaci pro každého zájemce o koupi či pronájem. V tomto článku vám vysvětlím, co přesně PENB znamená, kdy ho potřebujete a jak ho jednoduše zařídit.

Co je průkaz energetické náročnosti budovy a kdy ho budete potřebovat?

Průkaz energetické náročnosti budovy, známý pod zkratkou PENB, je dokument, který hodnotí energetickou účinnost budovy nebo její samostatné části – typicky bytu, rodinného domu nebo komerční nemovitosti. Vydává ho autorizovaná osoba a uvádí v něm, kolik energie je potřeba na vytápění, větrání, ohřev vody, chlazení a osvětlení. Výsledkem je zařazení do jedné z energetických tříd od A (velmi úsporná) po G (mimořádně nehospodárná).

PENB je povinný při prodeji nebo pronájmu nemovitosti. Majitel ho musí předložit kupujícímu nebo nájemci už ve fázi zveřejnění inzerátu – proto je důležité mít ho připravený včas. Pokud ho vlastník nedodá, vystavuje se riziku sankce. Fyzické osoby mohou dostat pokutu až do výše 100 000 Kč, podnikatelé a právnické osoby až do 200 000 Kč. Existují však i výjimky, kdy PENB potřeba není, například při pronájmu jednotlivé bytové jednotky v domě, pokud ho vlastník nemá k dispozici, nebo u staveb s malou podlahovou plochou (např. dočasné objekty, chaty, garáže). I tyto výjimky ale mají svá pravidla a je dobré si je ověřit.

PENB jako nástroj důvěry a lepší prezentace nemovitosti

Průkaz energetické náročnosti budovy nemusí být jen „nutné zlo“, ale může sloužit i jako účinný nástroj při prezentaci nemovitosti. Zejména u novostaveb nebo nedávno rekonstruovaných domů a bytů může dobrá energetická třída zvýšit zájem potenciálních kupujících nebo nájemců. Třída A nebo B naznačuje nízké provozní náklady, což je dnes pro mnoho lidí klíčové kritérium. Nízké hodnocení může být naopak důvodem k váhání nebo tlaku na snížení ceny.

PENB dává zájemcům konkrétní informaci, která je jinak jen obtížně doložitelná. Zároveň může sloužit jako důkaz transparentnosti ze strany prodávajícího nebo pronajímatele. Mnoho lidí dnes očekává nejen pěkné fotografie a půdorys, ale i kvalitní a ověřené informace. A právě PENB je jedním z dokumentů, který může tuto důvěru výrazně posílit. Pokud ho nemovitost nemá, nebo je jeho kvalita pochybná, může to naopak vyvolat nedůvěru či podezření, že něco není v pořádku.

Jak průkaz energetické náročnosti vyřídit a na co si dát pozor

Získání PENB není složité, pokud víte, na koho se obrátit. Průkaz vystavuje akreditovaný energetický specialista. Cena za jeho zpracování se pohybuje zhruba od 3 000 do 6 000 Kč v závislosti na typu a velikosti nemovitosti. K vyhotovení průkazu je potřeba dodat informace o budově, jako jsou stavební výkresy, informace o vytápění, zateplení, oknech, ohřevu vody apod. V případě, že podklady chybí, může odborník provést místní šetření.

Důležité je vyhnout se nabídkám, které slibují „levný energetický štítek bez nutnosti kontroly domu“. Tyto zkratky mohou vést ke zpracování neplatného průkazu, který nebude v souladu se zákonem, a v konečném důsledku tak mohou způsobit zbytečné komplikace – ať už při prodeji, nebo u případné kontroly. Spolupráce s realitním makléřem může celý proces výrazně usnadnit. Zkušený makléř ví, na koho se obrátit, dokáže pomoci s podklady a dohlédne na to, aby byl PENB zpracován správně a včas. Díky tomu se prodávající nebo pronajímatel může soustředit na to podstatné – tedy na úspěšný prodej nebo pronájem své nemovitosti.

Ať už nemovitost prodáváte nebo pronajímáte, průkaz energetické náročnosti je důležitou součástí celého procesu. Pomáhá splnit zákonnou povinnost, ale zároveň může pozitivně ovlivnit rozhodování zájemců. Pokud si nejste jistí, jak PENB zařídit nebo co vše je potřeba připravit, neváhejte se na mě obrátit prostřednictvím kontaktů uvedených na tomto webu. Pomohu vám projít celým procesem bez zbytečných starostí.

Ilona Nováková
Autor: Ilona Nováková

V realitách jsem začala pracovat v roce 2008, v obchodě ale dělám od doby, kdy jsem opustila školu.

Reality se staly mojí srdcovkou. V této práci se snoubí všechno, co mě naplňuje. Pomáhám lidem v náročné životní situaci řešit vše tak, aby to bylo pro ně co nejvýhodnější a aby se necítili pod tlakem. Při tom musím zohlednit i všechny nutné legislativní a logistické procesy. Různorodost a komplexnost práce realitního makléře mě nutí stále na sobě pracovat a vzdělávat se, protože jenom tak mohu zajistit svým klientům své služby na co nejvyšší úrovni.

Ráda s klienty nejprve všechno podrobně rozeberu, abych jim pak mohla najít řešení "šité na míru".  Vždycky tvrdím, že stejně jako získat z prodeje co nejvyšší cenu, je neméně důležité projít procesem v klidu a bez zbytečného stresu a obav. A já vím, že to jde.

K tomu všemu samozřejmě musím využívat i moderní marketingové nástroje, sledovat vývoj realitního trhu a neustále se vzdělávat. Točím video prohlídky, vytvářím Home Staging a pracuji na sociálních sítích. Jednám s katastry nemovitostí, zajišťuji potřebné doklady, jednám s bankami a finančními poradci, konzultuji možná řešení, zajišťuji kontinuitu všech procesů, převádím média, konzultuji daňové otázky atd. Mým cílem je vždy spokojenost klienta. Podle toho poznám, že dělám svoji práci dobře.

Za každým prodejem nemovitosti se skrývá lidský příběh a to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Pokud Vás zajímá cokoliv dalšího, neváhejte mě kontaktovat. Úcta a profesionální přístup ke klientům jsou pro mě naprostou samozřejmostí a prioritou. Během své realitní praxe jsem se obklopila opravdovými profesionály a ráda Vám svoje i jejich služby poskytnu.

Těším se na spolupráci s Vámi.

 

 

 

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení