
5. 8. 2018
Jako realitní makléř musím mít přehled o tom, kdo a jak žije. Bydlíme více v bytech, nebo v domech? Čísla vás možná překvapí…
Bydlení můžeme jednoduše rozdělit do několika skupin:
- v rodinném domě
- v bytě, který je tzv. družstevní
- v bytě, který máme ve vlastnictví
- v nájmu
- nějak jinak, co se nehodí do žádné varianty
1. Bydlení v domech
Úplně nejčastěji bydlíme v klasických rodinných domech. Lidé, kteří takhle žijí, vidí hlavní výhodu v soukromí. Nerušíte sousedy a oni zase vás, máte možnosti využít zahradu, většinou lépe zaparkujete a podobně. Na druhou stranu, o dům a okolí je potřeba se starat.
V domech bydlí 44 % obyvatel. Je to nejčastější typ bydlení u nás.
2. Ve vlastním bytě
Hlavní výhodou je jakási bezstarostnost bydlení. O věci, které u domu zařizujete sami, se kolem bytu stará vámi zvolení lidé ze sdružení vlastníků. Výhodou je také fakt, že jste zapsaní na katastru, a tudíž si na byt můžete půjčit od banky.
Ve vlastním bytě bydlí 23 % obyvatel. Tedy přibližně každý čtvrtý člověk.
3. V nájmu
V Česku i na Slovensku existuje zvláštní paradox. Lidé bydlí v nájemním bydlení více méně z nouze a vnímají takové bydlení jako přechodné. Jedná se důsledek komunistického režimu, kdy lidé toužili bydlet ve vlastním. Ve zbytku Evropy i světa je nájemní bydlení zastoupeno mnohem více.
V nájmu u nás bydlí 21 % obyvatel.
4. V družstevním bytě
Tady jsou výhody bydlení v podstatě stejné, jako u bytu ve vlastnictví. Rozdíl je hlavně v tom, že jako člen družstva nejste zapsaní v katastru, ale vlastníte podíl v daném družstvu.
V družstevních bytech bydlí 9 % lidí. Tedy přibližně jeden z deseti.
5. Jinde
Nepatrné množství lidí bydlí například v sociálních bytech či podobných zařízeních. Když přičteme lidi bydlící pod mostem, vychází to na přibližně 3 procenta.
Velmi často se ale v životech lidí děje nějaká změna. Od svatby přes rozvody, narození potomků či úmrtí až po změnu zaměstnání a podobně. A to je fakt, který způsobuje i stěhování z jednoho typu bydlení do jiného.
V Česku i na Slovensku je cca 5 % obrátkovost. To znamená, že lidé se stěhují v průměru jednou za 20 let. Někdo za dvě desetiletí 4x, někdo jiný zase vůbec – je to průměr.
Ať už se chystáte měnit bydlení z jakéhokoli důvodu, je to věc, kterou neděláte zas až tak často. Já tyto změny řeším v podstatě každý den. Neváhejte se na mě obrátit, třeba jen s „obyčejným“ dotazem.
Autor: Ilona Nováková
V realitách jsem začala pracovat v roce 2008, v obchodě ale dělám od doby, kdy jsem opustila školu.
Reality se staly mojí srdcovkou. V této práci se snoubí všechno, co mě naplňuje. Pomáhám lidem v náročné životní situaci řešit vše tak, aby to bylo pro ně co nejvýhodnější a aby se necítili pod tlakem. Při tom musím zohlednit i všechny nutné legislativní a logistické procesy. Různorodost a komplexnost práce realitního makléře mě nutí stále na sobě pracovat a vzdělávat se, protože jenom tak mohu zajistit svým klientům své služby na co nejvyšší úrovni.
Ráda s klienty nejprve všechno podrobně rozeberu, abych jim pak mohla najít řešení "šité na míru". Vždycky tvrdím, že stejně jako získat z prodeje co nejvyšší cenu, je neméně důležité projít procesem v klidu a bez zbytečného stresu a obav. A já vím, že to jde.
K tomu všemu samozřejmě musím využívat i moderní marketingové nástroje, sledovat vývoj realitního trhu a neustále se vzdělávat. Točím video prohlídky, vytvářím Home Staging a pracuji na sociálních sítích. Jednám s katastry nemovitostí, zajišťuji potřebné doklady, jednám s bankami a finančními poradci, konzultuji možná řešení, zajišťuji kontinuitu všech procesů, převádím média, konzultuji daňové otázky atd. Mým cílem je vždy spokojenost klienta. Podle toho poznám, že dělám svoji práci dobře.
Za každým prodejem nemovitosti se skrývá lidský příběh a to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Pokud Vás zajímá cokoliv dalšího, neváhejte mě kontaktovat. Úcta a profesionální přístup ke klientům jsou pro mě naprostou samozřejmostí a prioritou. Během své realitní praxe jsem se obklopila opravdovými profesionály a ráda Vám svoje i jejich služby poskytnu.
Těším se na spolupráci s Vámi.